پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.



اهمیت دعا کردن در ماه رمضان
نوشته شده در شنبه 31 خرداد 1394
بازدید : 912
نویسنده : حسن عباسی
رمضان

یکی از سختترین کارها، برای بسیاری از ما، درخواست چیزی از دیگران است، آنقدر گاهی این درخواست ها سخت می شوند که حتی حاضر نیستیم از پدر و مادرمان هم، ‌چیزی طلب کنیم، چرا که یک حس منفی ناتوانی به ما دست می دهد، که از برآوردن نیاز خود عاجزیم.

 


 

و این حس  واقعا عذاب آور است، چرا که ما خودمان شاهد هستیم که وقتی کسی مرتبا از ما چیزی میخواهد ، به طور مکرر پول قرض می خواهد، یا مدام از وقت و انرژی ما  مطالبه دارد، و هر خواسته دیگری به مرور زمان ارزش و اعتبار آن شخص برای ما زیر سوال می رود، دیگر  احترام سابق را برای او قائل نیستیم  و این یک واکنش ناخودآگاه است.

 

به همین خاطر خداوند متعال ما را از درخواست از دیگران و زیر پا گذاشتن عزّت نفسمان بر حذر داشته است،

 

بحار الأنوار: قالَ النبیُّ صلى الله علیه و آله یَوما لِأصحابِهِ: تُبایِعونی على أن لا تَسألُوا الناسَ شَیئا ، فكانَ بعدَ ذلك تَقَعُ المِخْصَرَةُ مِن یَدِ أحَدِهِم فَیَنزِلُ لَها، و لا یَقولُ لأحَدٍ: ناوِلْنِیها .( بحار الأنوار: 96/158/37)؛

 

بحار الأنوار: روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله به اصحاب خود فرمود: با من بیعت كنید بر این كه چیزى از مردم نخواهید. از آن پس، اگر چوبدست كسى از دستش مى افتاد، خودش [از مركب] پیاده مى شد و آن را بر مى داشت و به كسى نمى گفت: آن را به من بده.

 

(البته این ها به معنی این نیست که اگر کسی چیزی از ما خواست دریغ کنیم، این هشدار برای این است که بیاموزیم عزّت نفسمان را به هر قیمتی حفظ کنیم.)

 


:: موضوعات مرتبط: ولایت فقیه , جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , تحدید نسل , ,



دختران بدحجاب و مادران چادری!
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 1048
نویسنده : حسن عباسی
 
یکی از پدیده هایی که در جامعه امروز می‌بینیم این است که فرزندان خانواده ها از لحاظ فکری و فرهنگی با پدران و مادران خود اختلافات فاحشی دارند.
 
 
چادری

 یکی از پدیده هایی که در جامعه امروز می‌بینیم این است که فرزندان خانواده ها از لحاظ فکری و فرهنگی با پدران و مادران خود اختلافات فاحشی دارند. به عنوان مثال امروزه شاهد مادران محجبه ای هستیم که در خیابان‌ها مجبورند در کنار دختران بی حجاب خود راه بروند و از نوع پوشش آن‌ها در انظار عمومی زجری دردآور را بکشند؛ آن‌ها هیچ‌گاه گمان نمی‌کردند که روزی دچار مشکلی شوند، که سال‌ها بعضی از افراد جامعه را به خاطر آن سرزنش می‌کردند.
«دل انسان باید با خدا باشد، ظاهر هیچ کس نشان دهنده باطن او نیست.»، « در دانشگاه اساتید به دختران خوش تیپ و آرایش کرده توجه بیشتری دارند»، «پسران برای انتخاب دختر به ظاهر او بیشتر توجه دارند و دختران مانتویی و بزک کرده شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند.» و ...

شاید کمتر کسی باشد که در جامعه امروزی امثال جملات بالا را نشنیده باشد.

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



مژده ی بزرگ برای جوانان هم سن و سال خودم!
نوشته شده در جمعه 29 خرداد 1394
بازدید : 792
نویسنده : حسن عباسی

 

امید

 

 

 

 

عجب صفایی دارد ... چه لذتی دارد .... خدای من چرا تا به حال این حالت را تجربه نکرده بودم...

 

از چه سخن می گویم؟!!

 

از آغوش گرم و با محبت مهربان ترین مهربانان ....

 

شما تا  حالا گرمای آغوشش را احساس کرده اید؟!

 

شاید با خودت بگویی ای بابا! ما کجا و آغوش گرم او کجا؟!

 

انقدر در لجن زار گناه و عصیان و گرفتاری های دنیا از مال حرامش بگو تا ربا و چشم چرانی و رفیق بازی و پارتی های شبانه و.... غرق شده ام که فکر نکنم به من نگاه هم بکند، چه برسد به اینکه من را در آغوش بگیرد!

 

مگه برای منه گنهکار راهی برای برگشت وجود دارد؟!

 

اگر از این دسته افراد هستی و ناامیدی از بخشش و غفران، بهت پیشنهاد می کنم امروز که روز اول ماه رمضان است، روی یک آیه متمرکز شو، باور کن خیلی شارژت می کند.... آیه 53 زمر

 

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

 

بگو: «اى بندگان من- كه بر خویشتن زیاده ‏روى روا داشته‏اید- از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد، كه او خود آمرزنده مهربان است.

 

آیه ای سرشار از عشق و امید و زندگی ...

 

کلامی مملو از آرامش ....

 

با لحنی آکنده از لطف و محبت، آغوش ‍رحمتش را به روی همه، باز هم تأکید می کنم بر روی همه ی بندگانش (مخصوصاً من و تویی که شاید تا به الان با رفتارهایمان به خودمان ستم کرده ایم؟)  باز کرده؛ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ و فرمانی می دهد که با دیدن این فرمان، از خجالت و شرمساری آب شدن جا دارد ... عفو و بخشش از گناهان.... لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا  (تفسیر نمونه، جلد 19، صفحه 499)

 

بله! دوست خوبم این آیه در حقیقت یک نسخه ی شفا بخشی است برای بسیاری از ناامیدی های موجودی که بر زندگی من و تو ، چون کابوسی وحشتناک سایه انداخته و سدی ایجاد کرده تا راه برگشت را بر روی خود بسته ببینیم و بگوییم توبه کردن چه سود؟! راه برگشتی وجود ندارد!!

 

 

کابوسی که مثل یک زنجیری کلفت، دست و پای ما را گرفته و زمزمه وار می گوید: تو رنگ گناه پیدا کرده ای، رنگی ثابت و تغییرناپذیر! دیگر بازگشتی برایت وجود ندارد .... پس هر چه بیشتر در این لجنزار فرو برو ... دیگر آب از سرت گذشته است ....

 

این نسخه به ما یادآوری می کند که از طریق توبه و طلب بخشش واقعی از خداوند می توان وجود آلوده و گل آلود خود را با دریای زلال و پاک رحمت خداوند گره بزنیم.

 

مطمئن باشیم اگر خودمان را به آغوش پر مهر و رحمت این دریای کریم و مهربان بیاندازیم ما را که پس نمی زند هیچ، با آغوش باز پذیرایمان خواهد بود.

 

مهربان بی همتا با انواع لطایف بیان ما بنده های مجرم و گناهکار را به سوی خدا دعوت می کند و به ما قول می دهد که با توبه می توانیم سیاهی و تیرگی گناه  را از زندگی گذشته خود به کلی جدا کنیم. (تفسیر نمونه، جلد 19، صفحه 505 و 506)

 

امیدوارم که در این ایام پر نور و برکت ماه رمضان، مخصوصاً سحرهای با صفایش، بتوانیم حداقل هم که شده خود را به  ساحلدریای رحمت و غفران الهی برسانیم و از نسیم زندگی بخشش، زندگی جدیدی را رقم بزنیم!! 

 

فکر می کنید با رسیدن به آغوش این مهربان بی همتا چه احساسی خواهید داشت و  چه تغییری را در زندگی خواهید دید؟

 

اصلاً تا به حال چنین تجربه ای را داشته اید؟


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , ,



نوشته شده در پنج شنبه 28 خرداد 1394
بازدید : 424
نویسنده : حسن عباسی

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و عبادت در یکی از شب‌های آن (شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.

رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.  بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.

پس با نیت‌ای درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.

 

آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان،صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت.

 

از همه دوستان تقاضا دارم در این ماه مبارک،ما را از دعای

خیرشان فرامش نکنند،ما نیز دعا گوی شما عزیزان هستیم.




یک خانواده ی آرام
نوشته شده در سه شنبه 22 خرداد 1394
بازدید : 972
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

هر کسی دوست دارد بعد از کار روزانه وقتی به خانه می آید، در محیطی آرام و لذت بخش خستگی خود را رفع کند...

 


 

خانواده

 

هر کسی دوست دارد بعد از کار روزانه وقتی به خانه می آید، در محیطی آرام و لذت بخش خستگی خود را رفع کند، نه این که با مشکلات و ناراحتی های دیگری مواجه شود و نزاع و مجادله زندگی را برای او تلخ و ناگوار کند.

 

پنج توصیه زیر می تواند در آرامش بخشیدن به محیط خانواده موثر باشد و مشکلات و کشمکش های زیادی را برطرف کند:

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



من و تو شاد و خوشبختیم!
نوشته شده در سه شنبه 23 خرداد 1394
بازدید : 947
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

عمر گر خوش گذرد زندگی نوح کم است ور به سختی گذرد نیم نفس بسیار است.

 


 

خوشبختی

 

زنون حکیم، مردی را بر ساحل دریا اندوهگین دید که بر دنیا غم می خورد حکیم به او گفت: بر دنیا غم مخور، اگر در نهایت توانگری در کشتی بودی و کشتی ات در دریا شکسته بود و در حال غرق شدن بودی، آیا نهایت آرزوی تو این نبودکه نجات یابی به قیمت از دست دادن تمام دارائیت؟ گفت: آری، پس به او گفت: اگر بر دنیا فرمانروایی داشتی و همه افراد پیرامونت قصد کشتن تو را داشتند آیا آرزوی تو نجات یافتن از دست آنان نبود حتی به بهای از دست دادن هر آنچه داری؟ گفت: آری، گفت اکنون گمان بر تو همان توانگر هستی و اینک همان پادشاه که ثروت و قدرت را از دست داده ای ولی جانت را به سلامت حفظ کرده ای. مرد به سخن او آرام گرفت.

 

عوامل شادی آفرین :

 

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



فرزند نطلبیده، مراده!
نوشته شده در سه شنبه 28 خرداد 1394
بازدید : 829
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

من خودم را دعوت نکرده بودم؛ شما خواستید، من یک جایی در آن بالاها کنار پر و بال فرشته‌ها نشسته بودم و بازی می‌کردم. با من نامهربان نباشید. برای من یک اسم خوب بگذارید، فرشته، امید، آرزو ... هرچه که باشد فقط مرا به نام صدا کنید...

 


 

بارداری

 

ناخواسته صدا نکنید. بودن مرا هم مثل شما، خدا خواسته است.

 

خوب به صدای اولین ضرباهنگ قلب کوچک این نوزاد که ناخواسته‌اش می‌خوانی گوش دهید. چه فرقی می‌کند منتظرش بوده‌ای یا نه؟! به قول قدیمی‌ها هر آن کس که دندان دهد نان دهد و هرکه به جانی ارزد به نانی ارزد. پس حالا که خدا شما را شایسته دیده است تا سرپرستی روحی پاک را در جسم نوزادی ناتوان به شما بسپارد، برخیزید و فکرتان را کمی تازه‌تر کنید و به دورو بر خود نگاهی بیندازید. حتما برای پذیرایی از این مسافر در راه چیزهایی پیدا می‌شود.

 

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , تحدید نسل , ,



چگونه دست در دست امامِ خود به خدا برسیم؟!
نوشته شده در سه شنبه 24 خرداد 1394
بازدید : 897
نویسنده : حسن عباسی

 

امام زمان

 

در مقاله قبل با عنوان “خورشید فروزانی که از پس ابرها بر من حیات می بخشد” تا حدودی به این سوال که امام غایب چه اثر و فایده ای برای ما دارد پاسخ داده شد، و از واسطه فیض بودن امام معصوم که یکی از آثار وجودی امام است صحبت شد. از دیگر آثار وجودی امام هدایت باطنی است، گر چه هدایت باطنی شاخه ای از همان وساطت در فیض است اما به خاطر جایگاه والایی که دارد به طور مستقل به آن می پردازیم.

 

 هدایت اشرف مخلوقات

 

قبل از هر چیز باید گفت، هدایت انسان دو رتبه دارد:

 


:: موضوعات مرتبط: ولایت فقیه , جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



چو بهار دلربایی، همه سبزی و طراوت
نوشته شده در سه شنبه 19 خرداد 1394
بازدید : 843
نویسنده : حسن عباسی

 

زندگی بهاری با سبک زندگی خانواده مهدوی

 


 

می گویند نامش بهار مردمان است ، می شود برای نزدیک شدن با او بهاری شد و خلق و خوی بهاری گرفت.

 


 

خانواده

 

هم فصل بهار است و هم ماه پر خیر و برکت شعبان که میلاد مبارک منجی عالم بشریت ، امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف نیز در این ماه بود، خوب است کمی در خانه هایمان به مناسبت شعبان تغییر ایجاد کنیم. نیمه ی شعبانی که در بهار است و میلاد  عزیز آن نام های بهاری دارد که می شود بهانه ای برای تغییر خانه هایمان شود.
از جمله القاب امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف ربیع الأنام ( بهار مردمان ) و نَضرة الأیّام ( سرسبزی دوران ) است. با تفکر و اندیشه در این القاب زیبای حضرت، می توان به چند مشخصه ی یک خانواده مهدوی دست یافت.

 

شادابی
همان طور که فصل بهار، فصلی آکنده از شادابی، طراوات و نشاط برای طبیعت است، لقب زیبای «ربیع الأنام»، به معنای پیام آور شادابی و سرور برای دل های مردمان است؛ به همین مناسبت یک خانواده‌ی امام زمانی لازم است با حاکم کردن نام و یاد آن حضرت بر فضای خانه و بهره مندی از برکت انس با ایشان، محیطی سرشار از نشاط، بالندگی و سرور بیافرینند.
خانواده ی مهدوی یک خانواده ی شاد است.اعضای آن در عین حال که به آخرت فکر می کنند و مراقب اعمال و رفتار خود هستند ، با نشاط و شاد بوده و محیط خانه سرشار از لبخند و رضایت است.
 تعادل و توازن
یکی از ویژگی های بارز فصل بهار، برقراری تعادل در هوا و شرایط زیست محیطی است از این رو یک خانواده مهدوی لازم است با تقویت ارتباط با بهار عالم هستی یعنی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف شرایطی متعادل، متوازن و به دور از هر افراط و تفریطی را در خانه برقرار سازد.

 

 مشخصات یک خانواده ی بهاری متعادل
* اعضاء نه سرد مزاج و بی عاطفه اند و نه وابسته و احساسی.
* فضای حاکم بر گفتمان خانوادگی، فضایی آرام، متعادل و چون نسیمی روح افزاست.
* غلو، تندروی یا کندروی در اعمال، اخلاق و عقاید به چشم نمی خورد.
* توازن در رسیدگی به همه نیازمندی های جسم، روحی، عاطفی و روانی در کنار هم بدون اینکه بُعدی از زندگی بُعدی دیگر را تحت الشعاع قرار دهد.

 

 

تحول در رشد
فصل بهار، هنگامه حرکت، متحول شدن طبیعت و آغاز رشد، خیزش و شکوفایی است، یک خانواده مهدوی، با الهام از حضور بهاری امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف ، همواره در مسیر رشد، شکوفایی، تکامل و تکاپو گام برمی دارد و از هر گونه رکود، تنبلی و توقف به دور می باشد. اعضای یک خانواده امام زمانی دارای افکاری زاینده و اعمالی زیبا و تماشایی بوده و از پوچ گرایی، ابتذال و موانع رشد منزه می باشند.

 

 

حیات آفرینی
بهار فصل حیات بخشی، آفرینش زندگی و تولد دوباره هستی است، فصلی که روح زندگی در کالبد طبیعت دمیده می شود. خانواده های مهدوی با الهام از بهار دل ها، فضای خانه را به عطر وجود او معطر می نمایند. اعضای یک خانواده مهدوی چون گل هایی که در دامن فصل بهار شکوفا می شوند، در دامن پر مهر امام خویش، به تولدی دوباره دست می یابند و این زندگی بالنده را به دیگران نیز تزریق می نمایند.

 

خانواده های امام زمانی با عنایات خاص حضرت و با اجابت دعوت ایشان، از حیاتی طیبه برخوردار می شوند، همان گونه که قرآن می فرماید:
 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ .......(انفال/ بخشی از آیه 24)
ای کسانی که ایمان آورده اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می خواند که شما را حیات می بخشد.

 

 برکت و رحمت
فصل بهار فصل سودبخشی و رحمت آفرینی است. خانواده های امام زمانی به برکت وجود حضرت و دعای خیر ایشان، همواره در برکت و رحمت الهی غرقند. آنانی دارای عمری با برکت، رزقی با برکت، دوستانی با برکت و زندگی مبارکی هستند و برای دیگران نیز سبب برکت و خیر می باشند.

 

 

 

فراوری: ندا داودی




خوشبخت ها این شکلی اند....
نوشته شده در سه شنبه 21 خرداد 1394
بازدید : 644
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

خانواده های خوشبخت همه کپی برابراصل هم نیستند اما شباهت های زیادی باهم دارند مثل...

 


 

خانواده خوشبخت

 

 حدود 7 میلیارد جمعیت در این کره ی خاکی زندگی می کند که خیلی از آنها باهم یک خانواده هستند، اما چند درصد آنها ، به معنای واقعی یک خانواده سالم و خوشبختند و احساس آرامش و شادی دارند و چند درصد آنها به خاطر بچه ها، حرف مردم و یا عدم توانایی در تنها زندگی کردن، همدیگر را تحمل کرده و ظاهرا یک خانواده اند؟
همانطور که می دانید، خانواده یک سکوی پرتاب است، پرتاب به سوی موفقیت و آرامش، همه ی شما حتما مزه ی یک روز آرامش واقعی را در کنار اعضای خانواده تان چشیده اید و از طرف دیگر، نا خوشی ها هم، پس متن زیر را بخوانید تا ببینید که چقدر خوشبختید؟

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



قدردانی با زبان عشق
نوشته شده در سه شنبه 20 خرداد 1394
بازدید : 871
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

از چه راه هایی احساس عشق به شما دست می دهد و چگونه از دیگران قدردانی می کنید؟ اگر از نخستین زبان عشق تان آگاهی ندارید می توانید آن را کشف کنید.

 


 

زبان عشق

 

صحبت کردن با زبان عشق یکدیگر این احساس را در ما ایجاد می کند که ما را دوست دارند، از ما مواظبت می کنند و ما را درک می کنند و همین احساس سبب به وجود آمدن روابط عاطفی قوی می گردد. بدون درک زبان عشقِ فردی که دوستش داریم نمی توانیم با او ارتباطی قوی و عاطفی برقرار کنیم. ممکن است تلاش های زیادی برای ایجاد ارتباط بکنیم اما در حقیقت راه را درست نرفته ایم. هر کدام از ما یکی از پنج زبان عشق، زبان اصلی ما است. با این زبان است که می توانیم احساساتمان را به خوبی بیان کنیم.

 

از چه راه هایی می توانید زبان عشق نخستینِ خودتان را تشخیص دهید؟

 

اگر از زبان عشق نخستین تان آگاهی ندارید از راه های زیر می توانید زبان های عشق خود را کشف کنید:


:: موضوعات مرتبط: جوانان , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



به نام عذرخواهی، به کام گستاخی
نوشته شده در سه شنبه 19 خرداد 1394
بازدید : 818
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

ما امروز در روابط خانوادگی مان به این تفکر نیاز داریم که عذرخواستن یعنی اظهار شرمندگی در برابر یک خطا،  و این اظهار شرمندگی فقط زمانی معنا پیدا می کند که فرد به جد دنبال آن باشد که اولا خطای خود را در حد امکان جبران کند و در گام بعدی به دنبال آن باشد که دیگر مرتکب آن رفتار نشود و گرنه عذر خواستن نه تنها گرهی را در برابر آن خطا باز  نخواهد کرد بلکه شکلی از گستاخی به خود خواهد گرفت.

 


 

عذرخواهی

 

عذرخواهی یا پوزش یکی از ملموس ترین واژه هایی است که ما با آن مواجهیم و به ویژه اگر کسی در دنیای رسانه باشد متوجه این موضوع  می شود. فصل مشترکی هم وجود دارد در رسانه ها که معمولا دست به قیاس می زنند و می گویند  مثلا چرا مدیران و مسئولان ما  در مقایسه با مدیران  ژاپنی و کره ای یا اروپایی علاقه کم تری به عذرخواهی و پوزش دارند و در برابر وعده هایی که عمل نمی کنند یا اشتباهاتی که مرتکب می شوند کم تر مایلند عذرخواهی کنند.
در این مطلب درباره این موضوع که چرا در فرهنگ عمومی ما عذرخواهی و پوزش برای بسیاری از آدم ها رفتاری سنگین و ثقیل است صحبت نمی کنیم و ریشه یابی هم صورت نمی دهیم. مطلب را از رفتاری که در این سال ها شایع شده آغاز می کنیم و  به درون خانواده ها تسری می دهیم.


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



باهم بسازید،خراب نکنید!
نوشته شده در سه شنبه 21 خرداد 1394
بازدید : 825
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

هر زوجی که خانواده ای را تشکیل می دهند آرزو دارند که دارای یک زندگی ایده آل باشند و در خانواده ای مطلوب فرزندان خود را پرورش دهند . معمولاً زندگی افراد پر از فراز و نشیب و پستی و بلندی است. و آن چیزی که می تواند در وحله اول باعث به وجود آمدن یک زندگی هماهنگ و متعادل شود سازگاری است.

 


 

عاشقانه

 

اگر پای صحبت زوجینی که در دهه های ابتدایی انقلاب توسط امام خمینی ( قدس ره ) خطبه عقد آنها جاری شده است بنشینید از تمام آنها خواهید شنید که امام عزیزمان بعد از خواندن خطبه عقد نصیحتی برای این زوجین داشتند و می فرمودند « بروید با هم بسازید ».در پرتو همین سازگاری زوجین است که دو نفر با خانوادهای متفاوت و شخصیت های متفاوت و علایق و سلایق گوناگون می توانند در کنار یکدیگر زندگی نمایند. از جمله نمادهایی که برای سازگاری میان زوجین نام برده می شود، می توان حلیم و خویشتن دار بود ، گذشت و بخشش داشتن ، مشورت و همکاری نمودن ، گشاده رو بودن ، انعطاف پذیری ، انتقاد پذیری و میانه روی اشاره کرد.
دومین مرحله برای داشتن یک خانواده مطلوب و ایده آل این است که زوجین به بلوغ عاطفی و عقلانی رسیده باشند . عشق ، محبت ، خشم ، کینه و نفرت از جمله شاخص های روانی –عاطفی انسان است . زنان و مردانی که بتوانند کنترل احساسات خود را (چه مثبت و چه منفی )به دست گیرند می توانند روابط سالمتری را با همسرانشان برقرار کنند . زمانی که زوجین به ثبات عاطفی رسیده باشند قادر هستند هیجانات خود را به نحو مطلوب تحت کنترل خود درآورند و این مسئله باعث می گردد که آنها در شرایط بحرانی رفتارهایی بهنجار و طبیعی تر از خود نشان دهند. در مورد بلوغ عقلانی نیز باید گفت در مسیر یک زندگی ، زوجین باید قادر باشند که در لحظات و موقعیت های گوناگون تصمیمات مناسب اتخاذ نمایند و این مسئله مستلزم توان تفکر و تأمل و پذیرش برهان و استدلال است . در این جاست که یک زوج موفق با یاری جستن از تجارب یکدیگر و سایرین از مسیر خطا و اشتباه اجتناب کرده و می توانند مسیر بهتری را برای زندگی خود انتخاب نمایند.
برخورد های بهنجار نیز از لحاظ رفتاری از ویژه گی های یک خانواده مطلوب محسوب می گردد . هر خانواده ای دارای ضوابطی است که رفتار اعضای آن باید با آن قوانین و ضوابط هماهنگی داشته باشد زوجین در این نوع از خانواده ها به احترام نسبت به یکدیگر پایبندند، عفو و گذشت را سر لوحه خود قرار می دهند و حقوق یکدیگر را رعایت می کنند.

 

 

مرحله ی بعدی توجه به نیازهای طرف مقابل است . هر کدام از زوجین دارای نیازهایی هستند که در یک رابطه سالم باید این نیازها برطرف گردد ، این نیازها می تواند شامل نیازهای جنسی ، عاطفی ، روانی ، ...باشد که این نیازها  می تواند در زن و مرد کاملاً متفاوت باشد پس زوجین باید تلاش کنند در قدم اول به نیازهای یکدیگر واقف شوند و شناخت مناسبی از تفاوتهایی که میان خود و همسرشان وجود دارد دست یابند و بر اساس شناخت به دست آمده به نیازهای همسرشان پاسخ دهند.
قدم بعد این است  که بایدنگرش مثبت میان همسران وجود داشته باشد، که بدون شک برخوردها و رفتارهایی که فرد با همسرش دارد تابعی از نگرش او نسبت به همسرش است و به هر میزان که نگاه فرد به همسرش ارزشمند و توأم با احترام باشد رفتارش نیز با او متین و انسانی خواهد بود ، و همچنین با شناسایی ابعاد مثبت  شخصیت همسرش سعی در تقویت آن داشته باشد و نکات منفی که در همسرش وجود دارد را ضعیف کرده و به آن اهمیت ندهد.
 و در مرحله آخر برای داشتن یک زندگی ایده آل لازم است که زوجین با همکاری و تعاون با یکدیگر سعی کنند از لحاظ اقتصادی خانواده را به سمت یک زندگی شرافتمندانه سوق دهند . برای یک زندگی موفق لازم نیست که زوجین در بالاترین سطح رفاهی قرار داشته باشند ولی تامین نیازهای اساسی و متعارف برای داشتن یک زندگی مطلوب لازم و ضروری است.
و نکته پایانی آن که برای  داشتن یک زندگی خوب باید تمرین کنید . همانگونه که یک ورزشکار برای رسیدن به نقطه آرمانی تلاش و پشتکار از خود  نشان می دهد، شما نیز برای رسیدن به یک زندگی اید آل و مطلوب نباید دست روی دست بگذارید و باید در این مسیر تلاش کنید خوشبختی هیچ گاه بدون زحمت به کسی رخ نشان نخواهد داد.
 

 

مرضیه ولی حصاری


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



لازم باشد حاضری به جبهه بیایی؟
نوشته شده در سه شنبه 22 خرداد 1394
بازدید : 607
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

به عنوان یک جوان این دهه اگر بشنوی که به مرزهای کشورت تعدی شده ،چه عکس العملی نشان می دهی؟

 


 

جبهه

 

خبر تکان دهنده ای بود .هر چند اینقدر این روزها از کشته شدن زنان و بچه ها در مناطق مختلف دنیا می شنویم که حساسیت مان مانند قبل نیست اما این خبر دل خیلی ها را به درد آورد. پیدا شدن پیکر 175 تن از شهدای هشت سال دفاع مقدس که با دستان بسته به شهادت رسیده اند و دست وپای شان را با سیم بسته بودند ، چیزی بود که قبل از بیان در اخبار سراسری در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید و بعد از اینهمه سال خاطره ی جوان هایی دوباره زنده شد که نوع جوانی کردن شان این روزها شبیه افسانه است.
اولین بار که این خبر را شنیدم آرزو کردم والدین شان نباشند تا بفهمند فرزندشان چه لحظاتی را گذرانده تا به شهادت برسد .خیلی از آنها سالها فکر می کردند شاید فرزندی که با دستان بسته زنده به گور شده ، اسیر باشد و برگردد و برایش خیابان چراغانی کنند اما واقعیت چیز دیگری بود....خدا به آنها صبر دهد.

 

وقتی در مورد این خبر مطالعه می کردم در جایی خواندم:
درصد شهدا در گروه سنی 16 تا 20 سال، 30 درصد در گروه سنی 21 تا 25 سال ، 8 درصد در گروه سنی 26 تا 30 سال و مابقی شهدا در سایر گروههای سنی قرار دارند. تمام این اعداد و ارقام در یک جمله یعنی شهدایی که در هشت سال دفاع مقدس از کشور ما دفاع کردند در گوه سنی جوان بودند. اگر حمله ی عراق به ایران حالا و در دهه ی نود اتفاق می افتاد ، من و هم نسلان من چگونه از کشورمان و ارزش هایمان دفاع می کردیم؟ جوانان نسل کلیک و تب لت و کلاس کنکور می توانند اگر لازم شد ، در اوج جوانی و رویاهای دور و دراز لباس خاکی بپوشند و راهی مرزهایی شوند که شاید در انتها به شدید ترین شکل ممکن به شهادت برسند؟

مادری که پوتین تنها فرزند پسرش را برایش جفت می کرد و همسری که در انتظار تولد فرزندی بود و شوهرش را از زیر قرآن رد می کرد هر دو می دانستند شاید این دیدار آخر باشد اما جنگ است و انجام فریضه و گاهی باید گذشت حتی از عزیز ترین ها! چقدر ما هم این روزها می توانیم بگذریم؟

 

هر چند سن کم من در سال های جنگ باعث می شود خاطرات زیادی از آن روزها و حال و هوای جوانی کردن زمانی که دشمن تا مرزهایت آمده ، به یاد نیاورم اما می دانم برادرهایم همان ها که هشت سال ایستادگی کردند تا امروز ایران ، ایران باشد ، می توانستند درس بخوانند و وارد دانشگاه شوند ، یا بعد از اتمام دانشگاه به دنبال یک شغل پر درامد باشند ، ازدواج کنند و بزرگ کردن فرزندانشان را ببینند. اما آن زمان شرایط اینگونه ایجاب می کرد.  مادری که پوتین تنها فرزند پسرش را برایش جفت می کرد و همسری که در انتظار تولد فرزندی بود و شوهرش را از زیر قرآن رد می کرد هر دو می دانستند شاید این دیدار آخر باشد اما جنگ است و انجام فریضه و گاهی باید گذشت حتی از عزیز ترین ها! چقدر ما هم این روزها می توانیم بگذریم؟

 

175غواص

 

چیزی که به بهانه ی بازگشت این 175 غواص ذهن مرا مشغول کرده است ، سوالی است که دوست دارم از تمام جوانان بپرسم. یک دوربین و یک میکروفن بر دارم و به خیابان بروم و جواب های شان را ثبت کنم. دوست دارم به آنها بگویم امروز ، روز ولادت حضرت علی اکبر است و به همین خاطر روز جوان نامگذاری شده ، شما به عنوان یک جوان ایرانی ، اگر لازم باشد روزی روزگاری مقابل دشمن بایستید ، چه می کنید؟ اگر صبح وقتی از خواب بیدار می شوید بفهمید به یکی از مرزهای شما تعدی کرده اند ، چه عکس العملی نشان می دهید؟ دوست دارم از آنها بپرسم چقدر از جوان های سال های جنگ می دانید؟ بروم و از آنها بپرسم شهید وزوایی را می شناسید؟می دانید اگر مقاومت افسانه ای او و گردان حبیب ابن مظاهر نبود ، دشمن با پاتک خود باعث می شد دیگر فتح خرمشهری در کار نباشد؟

 


اما حالا نه دوربینی در کار است و نه میکروفنی تنها یک سوال و جواب های شما که در قسمت نظرات ما را همراهی می کنید. اگر دوباره ایران به حضور شما جوانان نیاز داشته باشد ، شما چه می کنید؟

 

 

 ا داودی


:: موضوعات مرتبط: ولایت فقیه , جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



این همسران با اعصاب شما بازی می کنند!
نوشته شده در سه شنبه 20 خرداد 1394
بازدید : 543
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

وقتی ازدواج می کنید قرار است یک عمر با کسی سر کنید و همدم لحظه به لحظه اش باشید. قرار است با او آینده بسازید و به آرزوهایتان برسید. اما هر کسی دارای این ویژگی ها نیست.

 


 

غمگین

 

 برخی افراد، چه زن و چه مرد، روحیاتی دارند که زندگی با آنها واقعا سخت می شود. آنها اعصاب خرد کن هستند و از هر راهی که وارد شوید، با آنها به در بسته می خورید و بهتر است که از همان ابتدا قید ازدواج با آنها را بزنید و خود را به دردسر نیندازید.
در این مطلب برخی از این افراد را معرفی می کنیم و هشدار می دهیم که با ازدواج با آنها خود را بدبخت نکنید.

 

بی مسئولیت ها
این افراد دیگران را به خاطر مشكلات و مسایل زندگی خودمسئول می‌دانند و آنها را سرزنش می‌كنند. آنها سهمی را كه در ایجاد مشكلات داشته‌اند به عهده نمی‌گیرند. مسئولیت خود را به دوش شما می اندازند و انتظار دارند همیشه زفت و رفت شان کنید. این آدم ها معمولاً داستان‌های فراوانی از ظلم دیگران و مظلومیت خود دارند.به ندرت مستقیم و با صراحت عصبانیت و خشم خود را بیان می‌كنند در عوض مدام گله و شكایت می‌كنند و قیافه ناراحت به خود می‌گیرند.

 

وقتی به آنها عشق می‌ورزید احساس می‌كنید كه تلاش تان بی‌ثمر است. آنها نمی‌توانند به سادگی پذیرای عشق باشند  و به آن متعهد بمانند. آنها عموما شما را به حال خود رها می کنند و بارشان را روی دوش شما می اندازند. همیشه چیزی هست كه یک آدم بی مسئولیت را ناراحت كند. او همیشه بد عنق است.  به جای این كه تصمیم بگیرد و اقدام كند بیشتر وقتش را به گله و شكایت از روزگار و حوادث می‌پردازد.

 

قربانی ها

...


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



مولتی ویتامین های زندگی مشترک
نوشته شده در سه شنبه 19 خرداد 1394
بازدید : 552
نویسنده : حسن عباسی

 

 


 

برای اینکه یک همسر خوش اخلاق باشید باید سه ویژگی را در خود تقویت کنید.

 


 

عشق به همسر

 

 حسن خلق، واژه ای است که ترسیم کننده روحی زلال و طبعی بلند و رفتاری جاذبه دار است. حسن خلق، شاه کلید تحکیم روابط زن و شوهر است. حسن خلق که از آن به اخلاق نیکو هم تعبیر می شود، دارای سه خوش مقدس است: بخشی از آن در «خوشرویی»، بخشی در «خوشخویی» و بخشی هم در «خوشگویی».

 

خوشرویی
در مواجهه دو نفر با یکدیگر، پیش از هر سخن و عمل، دو صورت با هم روبرو می شوند. مواجهه دو انسان با هم و کیفیت این رویارویی چهره ها، نقش عمده در نحوه گفتار دارد و رمز گشایش قفل دلهاست. خوشرویی هم در نگاه مطرح است، هم در لبخند، هم در گفتار و رفتار.  مبدأ بسیاری از آشنایی ها یک تبسم بوده است و از سوی دیگر، روابط بسیاری با اخم و ترش رویی به هم خورده است. زیرا چهره اخمو و ابروهای گره خورده و صورت در هم و بسته، دریچه ارتباط و صمیمیت را می بندد و بر عکس، چهره شکفته و باز، کلید آغاز محبت و دوستی است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این رابطه می فرمایند: «با مومنان با چهره گشاده و روی باز دیدار کن که روی خوش و چهره باز، موجب جذب دل ها و افزونی محبت هاست .»


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,