پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.



رفتاری که مرد و زن نمی شناسد
نوشته شده در دو شنبه 30 مهر 1394
بازدید : 877
نویسنده : حسن عباسی

ناراحت هستید اما نمی توانید ناراحتی خود را ابراز کنید؛ از خوشحالی دارید بال در می آورید اما هر کار می کنید تنها یک لبخند می شود نشانه خوشحالی تان؛ از برنامه ای خوشتان آمده اما توان اینکه نظرتان را درباره اش بگویید ندارید؛ از رفتارهای همکارتان خسته شده اید اما هنوز نتوانسته اید به خودش بگویید! این رفتار ها یعنی شما توان ابراز وجود و رفتار قاطعانه ندارید.

فراوری:ه.منفرد
رفتار قاطعانه

به دلیل همین ناتوانی است که همیشه شما می مانید و چیزهایی که دوست دارید ابراز کنید و نکرده اید؛ شما می مانید و یک احساس ناراحتی از این موضوع!
در این مواقع همه می گویند مرد باش و نظرت را بیان کن اما راستش رفتار قاطعانه مرد و زن نمی شناسد چون گاهی مرد ها هم بلد نیستند ابراز وجود کنند و رفتاری قاطع داشته باشند. رفتار قاطعانه یک مهارت است و چه برای مرد چه برای زن، یاد گرفتنش کار سختی نیست. نگران نباشید؛ قاطعیت یک مهارت است و می توان با راهکارهایی آن را تقویت کرد.

چگونه قاطع باشیم؟

قبل از هر چیزی باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم یعنی همین اول مشخص کنیم که رفتار قاطعانه چه رفتاری است که باید دنبالش رفت و یادش گرفت؟


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



الزامهای یک حیات عاشقانه
نوشته شده در شنبه 28 مهر 1394
بازدید : 839
نویسنده : حسن عباسی

 

 

شاید به جرات بتوان گفت مهم نیست که چقدر شباهت یا اختلاف در ارتباط تان وجود دارد، بلکه مهم میزان مصالحه و سازش کلی است که برای حفط حیات عاشقانه زندگی تان به کار می برید....

 


 

الزامهای یک حیات عاشقانه

 

ما معمولا دنبال همسری هستیم که طبق میل ما رفتار کند، با عقاید و افکار ما تناسب داشته باشد و کلا با ما هماهنگ باشد. اگر می خواهید زندگی زناشویی شما رضایت بخش شود باید انتظارات واقع بینانه ای از همسرتان داشته باشید و بدانید که انتظارات شما با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. برای آنکه بفهمید چرا انتظارات غیر واقع بینانه دارید نیز باید دلایل خود برای انتخاب چنین همسری را بیابید.

 

عشق آن قدر هم که می گویند کور نیست. ما انسانها دلایل پیچیده ای برای  انتخاب یکدیگر داریم . در این انتخاب یک رشته عوامل هشیارانه و ناهشیارانه که همگی به هویت ما مربوط هستند نقش دارند. وقتی به انگیزه های خود در انتخاب همسرتان پی ببرید ، می فهمید از ازدواجتان چه انتظاراتی داشته اید؟

 

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



سرعت گیرهای طلاق را بشناسید
نوشته شده در شنبه 26 مهر 1394
بازدید : 849
نویسنده : حسن عباسی

براساس گزارش سازمان ثبت و احوال کشور،در جامعه امروز از هر ۴ ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می شود. وقتی جغد طلاق بر بام خانه ای نشست و غبار غربت و تنهایی فضای غمگین آشیانه ای را در خود گرفت، جوجه های بی پناه و سرگردان در جستجوی پدر و مادر خویش بیقراری می کنند.

 

فراوری:ه. منفرد

 

طلاق

گاه به دامان مادر می آویزند تا لانه را ترک نگوید و گاه پدر را صدا می زنند تا رهایشان نکند، چرا که آنها هنوز در آستانه پروازند، هنوز دهان گرسنگی خود را برای غذای محبت والدین گشوده اند و هنوز گرمای آغوش مادر را می طلبند و زمزمه صدایشان دشت سرسبز زندگی شان را پر کرده است، ولی اکنون این جغد طلاق است که بر سرشان فرود آمده و کابوس تنهایی و اندوه را بر چشمان آنها نشانده است.

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



با مهارت زندگی ‌کنیم...
نوشته شده در شنبه 24 مهر 1394
بازدید : 682
نویسنده : حسن عباسی

همه ما به این امرآگاهیم که یکی از سرمایه‌های مهم در هر جامع‌های نیروی انسانی (یعنی نیروی ذهن و نوع عملکرد) افراد جامعه است. به طوری که می‌توان گفت سعادت یک جامعه در گرو داشتن نیروی انسانی کارآمد و سالم است. چرا که نوع عملکرد افراد یک جامعه با سلامت آن جامعه ارتباط مستقیمی دارد.....


با مهارت زندگی ‌کنیم...

لطفا به سوال‌های ذکر شده به دقت فکر کنید :                                                         

1- شما چقدر خودتان را می‌شناسید؟ اگر شخصی از شما سوال بپرسد که چه جور شخصیتی دارید در پاسخ به این من کیستم چه جوابی می‌دهید؟ چگونه خودتان را توصیف می‌کنید و یا اینکه چطور خودتان را می‌بینید؟

2- تا چه اندازه‌ای نسبت به بعدهای مختلف شخصیتتان مانند 1- بعد بدنی و جسمی 2- بعد هیجانی و عاطفی 3- بعد شناختی و هوشی 4- بعد معنوی آگاهید؟

3- به چه میزان از استعدادها و توانایی‌ها و محدودیت‌های خود مطلعید؟ آیا نقاط قوت و ضعف شخصیتتان را می‌دانید؟ اگر پاسخ شما مثبت است آیا تا به حال سعی کرده‌اید عادات مثبت خود را ارتقا دهید و عادات منفی خود را اصلاح کنید؟

4- آیا نسبت به هیجانات و احساسات خودتان شناخت کافی دارید؟ برای مثال: آیا شما فردی عصبی هستید؟ اگر هستید چه چیزهایی، چه افرادی و یا چه موقعیت‌هایی منجر به بروز عصبانیت در شما می‌شوند؟ زمانی که دچار احساس خشم می‌شوید چطور نسبت به این احساستان واکنش نشان می‌دهید؟ و یا اینکه چطور خشم خودتان را ابراز می‌کنید؟ آیا فردی هستید که به طور مکرر احساسات خودش را سرکوب می‌کند و یا بر عکس از آن دسته افرادی هستید که به رفتارهای پرخاشگرانه (همچون کتک زدن، توهین کردن و ...) متوسل می‌شوند؛ و یا اینکه به خوبی یاد گرفته‌اید در چنین شرایطی بعد از آرام سازی خودتان خشمتان را به شیوه‌ای سازنده ابراز کنید؟

5- آیا احساسات و عواطف دیگران (همسر، فرزند، دوست و ...) را به راحتی درک می‌کنید و آیا این مهارت را آموخته‌اید که گاهی خودتان را به جای دیگران قرار دهید و مسایل آن‌ها را از دریچه چشم خودشان ببینید؟

6- آیا می‌توانید به راحتی تعریف‌های دیگران را در مورد خودتان بپذیرید؟

7- آیا می‌توانید نارضایتی‌های خودتان را به راحتی بیان کنید؟

8- آیا قادر هستید به خواسته‌های غیر منطقی دیگران نه بگویید؟

9- آیا فرد مضطربی هستید؟ اگر اضطراب شما مانع عملکرد مثبتتان شود، برای کاهش آن از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید؟

بدون شک همه ما اغلب نمونه‌هایی از این سوالات را از خودمان پرسیده‌ایم و یا اینکه از طرف دیگران مورد سوال قرار گرفته‌ایم.

هر جامعه‌ای تلاش می‌کند افرادی را پرورش دهد که مجهز به یک سری مهارت‌ها و توانایی‌های بالا باشند و به خوبی بتوانند به هنگام برخورد با مسایل و موانع و شرایط دشوار به طرزی منطقی و عاقلانه پاسخگو باشند

اما هدف از طرح این سوالات چیست؟

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



چهار راهکار عالی برای نابودی تنبلی
نوشته شده در شنبه 22 مهر 1394
بازدید : 810
نویسنده : حسن عباسی

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: «پروردگارا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی و تنبلی و ناتوانی و بهانه آوری و زیان و دل مردگی و ملال محفوظمان بدار.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد تقی، ج91، ص125)

 

زینب فیاضی

 

تنبلی

تنبلی و کسالت آفتی است که دامنگیر اکثر افراد، چه پیر و چه جوان شده است. تنبلی سرآغاز تمامی محرومیت ها است. شخص تنبل از آنجا که حال و حوصله ی انجام کاری ندارد خموده و ناتوان کناری می نشیند و منتظر گذران شب و روز است. روزش را بی حاصل شب می کند و شبش را بی ثمر روز. خمودگی و رخوت درونی اش توان انجام امور را از او می گیرد. نتیجه ی این ناتوانی و بی حوصلگی...

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



این زن نبض زندگی است
نوشته شده در شنبه 20 مهر 1394
بازدید : 836
نویسنده : حسن عباسی

بانوی خانه،قلب تپنده خانواده به محض اینکه خاموش شود و دیگر نزند، نبض زندگی نظمش را از دست می دهد.  استحکام ستون خانواده در گرو بانوی خانواده است. این زن با اهمیت به خویشتن، شاد بودن، حال واحوال خانواده را تغییر می دهد.

 

نسرین صفری/ کارشناس ارشد روان شناسی

 

 

خانواده

 

 

اما به راستی چه ویژگی هایی موجب شادی زنان در زندگی می شود؟

 

شاد زیستن حق هر بانویی است، اما بسیاری از بانوان بخاطر پذیرش نقش ها و مسئولیت های متعدد زندگی، این موضوع را به فراموشی سپرده اند. این در حالی است که زنان بالفطره دوست دارند شادی در متن زندگی شان باشد نه در حاشیه آن، به همین دلیل،همیشه اگر نباشد، حسرت آن در گوشه ای از دلشان برای همیشه زنده باقی می ماند.

...

 


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



یک نسخه برای چند مشکل
نوشته شده در شنبه 18 مهر 1394
بازدید : 797
نویسنده : حسن عباسی

در این تلاطم های روزگار و استرس های زندگی، همه ی ما آدم ها به دنبال نسخه ای می گردیم که به وسیله ی آن به آرامش برسیم؛ آرامشی ماندگار و پایدار.

فاطمه حسینی مجرد /کارشناس ارشد کلام اسلامی

حل مشکلات ، ارامش خدا

 

دقت کرده اید که آرامش روح و روان ما هم شده دکان کاسبی عده ای؟ پول های کلانی که به جیب می زنند یا شهرت و آوازه ای که برای خود دست و پا می کنند. یا به اسم روانشناس و روانکاو، یا در قالب همایش ها و کارگاه ها. نسخه می پیچند و دستورالعمل می دهند و تکنیک اختراع می کنند.

 

باور کنید که اینجا نه قصد تمسخر داریم نه تخطئه؛ ولی باید بالاخره تکلیفمان را با حق و باطلِ این ماجراها روشن کنیم. و اگر بعضی از آنها حق هم هستند، جایگاه اصل و فرعشان را بدانیم.
دم و دستگاهِ دوستانِ "متخصص آرامش" را که جستجو کنید، آن هایی که از حرف های قلمبه سلمبه خلاصتان می کنند و بدون ابهام می خواهند راهکار عملی ارائه دهند، در بهترین حالت ممکن، چنین می گویند:
- روزی یک ساعت در اتاقی تنها بمانید و حتی اگر لازم شد در را به روی خود ببندید.
- هرچند وقت یک بار ساعت خود را باز کنید تا خود را از فشار زمان نجات دهید.
- متخصصان توصیه می کنند این تمرین ها را در هر روز حداقل 10 دقیقه انجام دهید. اگر خواهان آزاد کردن بیشتر استرس هستید هدف خود را 30 دقیقه در روز قرار دهید.

...




علاقه هایی که تعلق خاطر نمی آورد
نوشته شده در یک شنبه 14 مهر 1394
بازدید : 764
نویسنده : حسن عباسی

بسیاری از زنان گمان می کنند، برای اینکه عشق و محبت خود را به همسرشان نشان دهند، باید از تمام لحاظ به او وابسته باشند. و شخصیت خود را تحت الشعاع شخصیت همسرشان قرار دهند. در حالی که هیچ گاه زنان وابسته برای مردان جذابیت نداشته اند.

مرضیه ولی حصاری 
محبت زن و شوهر
اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت است ، و بسیاری از کسانی که دچار چنین اختلالی هستند از بیماری خود آگاه نیستند، و یا اینکه خود را به ندانستن می زنند. این وابستگی ممکن است اشکال و جنبه های گوناگونی داشته باشد بعضی از افراد به خانواده هایشان وابسته هستند، و بعضی دیگر به همسرانشان و بعضی دیگر وابستگی را نسبت به دوستانشان نشان می دهند. عوامل متعددی در ایجاد این نوع وابستگی ها دخیل هستند که می توان فرد را با وابستگی هایی با عمق زیاد و یا کم مبتلا سازد.
 

:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



نقش اختیار انسان در هدایت یا گمراهی اش
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1394
بازدید : 785
نویسنده : حسن عباسی

"انسان" و هیچ موجود دیگری، نه خالق است، نه ربّ، نه مالک، نه قادر و نه هدایت کننده است؛ بلکه پس از موهبت عوامل هدایت در درون (عقل، منطق، شعور، فطرت، الهام)، و نیز عوامل هدایت در برون (نبی، رسول، وحی و امام)، که همه روشنگر راه رشد و هدایت و نیز راه پرتگاه و هلاکت هستند، "انتخاب" می کند. هر کدام را انتخاب کرد، خدا به همان مقصد و مقصود هدایتش می ‌کند و به آثار و نتایج دنیوی و اخرویش که آن را نیز خداوند متعال خلق، مقدر (اندازه) و مقرر کرده است، می‌ رساند.

فرآوری: محمدی -بخش قرآن تبیان

اختیار انسان

 

 

 

 

انسان در انجام دادن کارهای خود دارای اختیار است و آموزه های قرآنی هم با این حقیقت منافاتی ندارد و موید آن است، ولی از آن جا که قرآن بعضی از آیاتش بعضی دیگر را تفسیر می کند، باید آیات را کنار هم گذاشت تا معنای واقعی آن بدست آید.

 

کلمه اضلال (گمراه کردن) در آیات قرآن به خدا و به شیطان و به دیگران نسبت داده شده است. باید توجه داشت که اضلال خدا روی چه شرایطی، چگونه و برای چه کسانی است.


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , زندگی مشترک , ,



راه میان‌بری به بهشت
نوشته شده در دو شنبه 10 مهر 1394
بازدید : 768
نویسنده : حسن عباسی

قران، از زبان برخی از  اهل بهشت، خانواده‌داری و شفقت نسبت به اهل خانواده را عامل ورودشان به بهشت می‌داند.

بهشت

کلید رهیابی به بهشت از منظر آیات قرآن کریم چند چیز است:
 1. ایمان و عمل صالح
 2. تقوا
3. پاکی
4. شفقت نسبت به خانواده
و اینک تفصیل هر یک...


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



left group حیا!
نوشته شده در دو شنبه 8 مهر 1394
بازدید : 701
نویسنده : حسن عباسی

اگر شما هم عضو گروه تلگرامی از دختر و پسرها شده اید که چند ساعت بیشتر نتوانستید در آن دوام بیاورید این مطلب را ادامه دهید.

 

شبکه های اجتماعی

 

زمانی در گوشه حیات دانشگاه ها گعده هایی از دختر و پسرها تشکیل می شد که در میان دانشجوها نیز انگشت نما بودند گعده هایی که جنس تعاملات آن از جنس فضای دانشجویی نبود اختلاط و بدپوششی تنها خصوصیت این جمع ها نبود بلکه نقطه اصلی آن شکستن مرزها در روابط بین دختران و پسران و حریم میان این افراد بود. موضوعی که این روزها بیشتر در خیابان ها دیده می شود . در کافی شاپ ها رفتاری با کلاس است! و اما شبکه های اجتماعی فضای تازه ای به این گعده ها بخشیده است...


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



اولین مخالف غدیر چگونه عذاب شد؟
نوشته شده در دو شنبه 6 مهر 1394
بازدید : 851
نویسنده : حسن عباسی

حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشكار خطاب به رسول خدا صلی الله و علیه وآله گفت: "اى محمد! ما را به خدا خواندى پذیرفتم، نبوت خود را مطرح كردى، لااله الاالله و محمد رسول الله گفتیم، ما را به اسلام دعوت كردى اجابت كردیم، گفتى، نماز در پنج وقت بخوانید خواندیم، به زكات و روزه و حج و جهاد سفارش كردى اطاعت كردیم، حال پسر عموى خود را امیر ما ساختى كه نمى دانیم این حكم از طرف خداست یا با اراده شخصى شما پیدا شده است؟"

 زهرا اجلال/کارشناس ارشد علوم قران و حدیث

غدیر

 

رسول خدا صلی الله و علیه وآله پاسخ داد سوگند به خدا كه جز او پروردگارى نیست، این دستور از طرف اوست.
حارث بن نعمان فهرى با غروری که تمام وجودش را فرا گرفته بود تقاضاى عذاب كرد. بیچاره فکر می کرد قدرتى وجود ندارد تا او را كیفر دهد.

 

سر به آسمان بلند كرد و گفت: "...

 


:: موضوعات مرتبط: ولایت فقیه , جوانان , تفکر و اندیشه , ,



بازدید : 785
نویسنده : حسن عباسی

 نوع و مقدار پوشش همیشه از مسائل مورد توجه انسان‌ها در ادیان و جوامع مختلف بوده است. آن قدر مهم که بی شک یکی از عوامل مهمّ تشکیل دهنده‌ی سبک زندگی افراد، نوع و مقدار پوشش آن‌هاست.

 طرز زندگي اسلامي براي پوشش
 

در این‌جا البته ما کمی جامع‌تر می‌نگریم و برای بازتعریفِ طرز زندگی اسلامی، به غیر از چون و چراییِ لباس و انواع پوشیدنی‌‌ها، مواردی از قبیل آرایش مو و صورت را نیز چه برای زنان و چه برای مردان مورد توجه قرار می‌دهیم.

در ادامه‌ی تعاریفی که از سبک زندگی غربی داشتیم، باید دانست که نظر غرب در مورد پوشش انسان مبتنی بر برهنگی است و از این به عنوان آزادی فردی تعبیر می‌کند. عبارت مبتنی بر برهنگی، بدین معنی است که غرب برای پوششِ انسان هیچگونه حداقلی قائل نبوده و مبنا را برهنگیِ فرد تعریف می‌کند. به بیان واضح‌تر، اگر شخصی بدون هیچگونه پوشش در خیابان‌های کشورهای غربی ظاهر شود، اگر بگوییم خلاف عرف عمل کرده، مسلماً مغایر مبانی عمل نکرده است. نه کسی بر او خرده می‌گیرد و نه او مجبور به رعایت حدود تعریف شده‌ای است.

باید توجه داشت که طرز زندگی، ...


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



آرایشی که مرا زندانی کرده بود
نوشته شده در یک شنبه 2 مهر 1394
بازدید : 810
نویسنده : حسن عباسی

بر خلاف مادرم که اصلا اهل آرایش نبود، خاله های دو قلویم عاشق رنگ و لعاب های زنانه بودند، رژ لب های پر رنگ، سایه های اکلیلی و پودری، ریمل و خط چشم، رژ گونه که در عالم بچگی بهش سرخاب می گفتم و خلاصه  هر چیزی که تصور می کردند که زیباترشان می کند، در لوازم آنها بود.

زینب عشقی- بخش زیبایی تبیان
لوازم آرایش

 


ساعتی قبل بیرون رفتن از خانه، صورت هایشان مهمان آیینه میز توالت بود و تا صدای همه را در نمی آوردند، دست از آرایش کردن  نمی کشیدند، تازه در مهمانی ها و یا حتی در کوچه و خیابان هم که بودند، دائم آرایش خود را تجدید می کردند که مبادا خدای نکرده، اندکی از رنگ رژ لبشان کم شود!
پدر بزرگ خدا بیامرزم هیچی نمی گفت، اصلا زیاد مومن نبود که بخواهد به دو قلوهای ته تغاریش، گیر دهد، از طرفی اروپا رفته هم بود و این چیزها را مدرن شدن می دانست و مادربزرگم هم تنها به این جمله بسنده می کرد که: آخر شما دوتا را می دزدن! 
در این خانواده تنها مادرم که ...


:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , تحدید نسل , ,